Dolar 41,8312
Euro 48,6189
Altın 5.396,71
BİST 10.720,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara 12°C
Az Bulutlu
Ankara
12°C
Az Bulutlu
Pts 15°C
Sal 17°C
Çar 17°C
Per 17°C

Toksik Ebeveynlik Çocukları Olumsuz Etkiliyor

Toksik ebeveynlik resmi kabul edilmiş bir tarif olmamakla birlikte ebeveynlerin bilinçdışı olarak, farkına varmadan yahut istemeden çocuklarıyla irtibatta onları ruhsal ve/veya bedensel olarak olumsuz etkileyecek davranış kalıplarını tekrarlı halde göstermeleri olarak tanımlanabilir.

Toksik Ebeveynlik Çocukları Olumsuz Etkiliyor
REKLAM ALANI
10 Temmuz 2024 12:24
33

Hangi Ebeveyn Tavırlarını Bu Tarif İçerisinde Ele Alabiliriz? Bu Stil Ebeveyn Tavırları Çocukları Nasıl Tesirler?

 

ARA REKLAM ALANI
  • Katı, reddedici, eleştirel ebeveyn tutumları: Bu tavırlara sahip ebeveynler çok kuralcı ve disiplinlidir.  Koyduğu sonlarda esneklik göstermezler, çocuğu ile ilgili karar verilmesi gereken bir hususta en gerçek kararın kendi kuralları ve hudutları çizgisinde verilen karar olduğuna inanırlar ve bu kararın dışındaki tüm fikir ve teklifleri reddederler. Çocuklarının görüşlerini dinleseler dahi onların bakış açısından mevzuyu ele alamazlar, çocuklarının hislerini manaya, empati hünerleri kâfi değildir, ani öfke içerikli davranışlar gösterebilirler. Bu usul ebeveyn tavırlarının baskın olduğu ailelerde yaşayan çocuklar kendilerini bedelsiz, değersiz hissedebilirler. Aile dışındaki okul üzere toplumsal ortamlarda, akran ortamlarında kendi görüşlerini beyan etmekten çekinirler, farklı etraflarda de görüşlerine kıymet verilmeyeceği, eleştirileceği, dalga geçileceği hissi yaşayabilirler. Kendileriyle ilgili kendisinin tek başına seçim yapabileceği, karar verebileceği mevzularda dahi ebeveynlerine yahut arkadaşlarına bağımlı kalabilirler, kendi başlarına inisiyatif almaktan çekinebilirler.  Veya zıttı olarak kendileri de katı, kuralcı olup ebeveynlerini rol model olarak alıp farklı beşerlerle münasebetlerinde misal şeklide kendi fikirlerinin dışına çıkmakta zorlanan, esneklik gösteremeyen, bu nedenle arkadaş ortamlarında sevilmeyen, dışlanan çocuklar olabilirler.  Bu davranışlarını bilinçdışı gerçekleştirdikleri için neden dışlandıklarını anlayamazlar. Ergenlik ve genç yetişkinlik periyodunda özgüven sorunları, değersizlik, yetersizlik hisleri, depresyon, telaş bozuklukları yaşama riskleri artar.

 

  • Aşırı müdahaleci, gözetici, kollayıcı ebeveynlik tavırları: Bu usul ebeveynlik tavırlarının baskın olduğu ebeveynler genel olarak çok korkulu bir yapıya sahiptirler, dert bozuklukları teşhisleri olabilir. En aksisini düşünme, karamsarlık ve felaketleştirmeye yatkınlıkları vardır. Erken çocukluk çağından itibaren çocuklarının başına onları duygusal ve fizikî olarak olumsuz etkileyecek olayların gelebileceğine dair çok dert ile onları yalnız bırakmama uğraşı içine girerler. Her davranışlarını denetim ederler. Yalnız uyumalarına müsaade vermezleri park üzere oyun alanlarında daima nezaret altında fiyatlar, kendi başına yapabileceği işleri başına ziyan gelir fikri ile tek başına yapmasına müsaade vermezler. Kendini sözel olarak savunabileceği, tabir edebileceği ortamlarda çocuğunun yerine konuşurlar ve onu savunmaya çalışırlar. Çocuklar da küçüklük çağlarından itibaren korkulu, kaçıngan bir yapıya sahip olurlar. Arkadaşları ona ziyan verebilir diye düşünebilirler, ‘ya ödevimi eksik yaptıysam, ya öğretmen kızarsa’ gibi düşüncelerle okula gitmeyi reddedebilirler. ‘Ya top başıma gelirse, başım kanarsa’ üzere niyetlerle arkadaşlarıyla toplu oyunlara katılmaktan kaçınabilirler. Ergenlik çağlarına gelseler dahi karanlık korkusu, hırsız korkusu, canavarlar, yaratıklar üzere daha çocukluk çağına has kaygılarından sıyrılmakta zahmet yaşarlar. Üniversite çağlarına geldiklerinde ailelerinden başka yaşamayı istemezler. Bağımlı, telaşlı ve kaçıngan bir kişilik yapılanması geliştirebilirler. Telaş bozuklukları, takıntı bozuklukları, depresyon, gerilime karşı çok hassaslık, karar verme ve hareket geçirme zahmeti genç yetişkinlik devirde yaşayabilecekleri sıkıntılardır.

 

  • İhmalkar ebeveyn tavırları: Çocuklarının duygusal ve fizikî gereksinimlerinden fazla kendi hayatını ön plana alan ebeveynlerdir. İş hayatları ile uzun müddet meşgul olurlar, çocuklarının onlardan kendisine vakit ayırma taleplerinin birçoklarını karşılıksız bırakırlar. Çocuklarının kendi işlerinin ve hayatlarının ne kadar ağır olduğunu anlamasını, görmesini isterler. Bazen kendi duygusal yüklerini, sıkıntılarını çocuklarına anlatıp onlardan takviye beklerler. Daha yalnız büyüyen, ebeveynleriyle erken çocukluk çağlarından itibaren duygusal birlikteliği gereğince deneyimlememiş gençler olurlar. Büyükanneleri ile yahut bakıcılarla büyüler. Erken çocukluk devirlerinde sık bakıcı değişikliği durumlarında farklı farklı tavırlara maruz kalabilirler, bu da onlarda baş karışıklığı ve insanlara inançlı bağlanma zahmeti doğurabilir. Çocuklar kendilerini daha yalnız hissedebilirler, ebeveynlerinin takviyesi birlikte karar verilmesi gerek mevzularda dahi tek başına karar verme ve harekete geçme zorunda kalabilirler, yaşlarına nazaran çok da istemediğimiz erken olgunlaşma, büyüme belirtileri gösterebilirler. Ergenlik devrinde arkadaş etrafına daha çok yönelebilirler, gece çıkmaları, alkol kullanımı üzere durumlarla yaşlarına nazaran daha erken başlayabilirler. Geç yetişkin periyotta insanların onu bırakabileceği telaşı ile yakın alakalarda bağlanma meseleleri yaşayabilirler. 

 

  • Aşırı müsamahakar ebeveyn tavırları: Ebeveynler çocuklarının her istediğini yapma, hiçbir isteğini reddetmeme, çok müsaade verici olma, uygunsuz davranışlarına hudut koymama eğilimi içinde olurlar. Çocuklarının yaptığı yanlışları görmezden gelirler. Çocuklarını gereğinden fazla över ve tebrik ederler. Bu üslup ebeveyn tavrıyla yetişen çocuklar farklı ortamlarda da kendi davranışlarına hudut koymada zahmet yaşarlar, rahat hareket ederler, hudut tanımamayı ‘doğal, normal’ olarak kabul ederler, çocukluk çağlarında arkadaş ortamlarından dışlanma yaşayabilirler. Okul üzere kurallı ortamlarda otorite tanımama, öğretmenlerle bağlantı sorunu yaşayabilirler. Tenkitlere açık olmazlar ve bu hallerde saldırgan tavırlar sergileyebilirler.

 

Danışmanlık ve Takviye Almak Önemli 

Tüm olumsuz ebeveyn tavırlarının çocukluktan erişkinliğe kadar kimlik ve kişilik gelişiminde, gelişebilecek ruhsal ve bedensel sıkıntılarda katkısı olabileceğinden bireylerin erken farkındalıkları, değişime açık olmaları ve gereğinde bu alanda danışmanlık ve takviye almaları  daha sağlıklı kuşaklar için ehemmiyet arz etmektedir. 

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI