Otizmli çocukların yaşıtlarıyla bir arada olması sosyal gelişimleri için bir fırsat…
Geçtiğimiz günlerde otizm spektrum bozukluğuna sahip bir çocuğun mezuniyet gösterisine alınmadığı savı gündeme gelmiş ve reaksiyon çekmişti. Uzmanlara nazaran, gelişimsel farklılıkları olan çocukların, tipik gelişim gösteren çocuklarla birebir sınıfta olması toplumsal gelişimleri için gerekli olan bir kümeye ilişkin olma hissini yaşamalarına yardımcı oluyor.

Otizmli çocukların etkinliklerde tipik gelişim gösteren çocuklarla bir ortada olmasının toplumsal gelişimleri için bir fırsat olduğunu söyleyen Uzman Klinik Psikolog Ayşe Şahin, “Yaşanan sorunların giderilebilmesi için öncelikle ebeveynlerin, öğretmenlerin ve okul idaresindeki işçinin gelişimsel farklılıkları olan çocuklara destekleyici yaklaşımı gereklidir.” dedi.
Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi Uzman Klinik Psikolog Ayşe Şahin, otizm spektrum bozukluğuna sahip bir çocuğun mezuniyet gösterisine alınmadığı argümanının gündeme gelmesinin akabinde, otizmli çocukların yaşıtlarıyla birlikte toplumsallaşmasının ehemmiyetine dair açıklamalarda bulundu.
Kaynaştırma sınıfları dışlanma duygusu ile baş etmeye yardımcı olur
Otizmli çocukların anaokulu ya da ilkokulda kaynaştırma sınıflarında olmasının ehemmiyetine değinen Uzman Klinik Psikolog Ayşe Şahin, “Otizm spektrum bozukluğu üzere gelişimsel farklılıkları olan çocuklar, tipik gelişim gösteren çocuklarla birebir sınıfta olduğunda toplumsal gelişimleri için gerekli olan bir kümeye ilişkin olma hissini yaşayabilmektedirler. Tipik gelişim gösteren çocuklarla eşit haklara sahip olmak, toplumsal hayattan dışlanma duygusu ile baş etmelerini sağlar.” dedi.
Doğru yaklaşım akran zorbalığının önüne geçilmesine katkı sağlıyor
“Otizm spektrum bozukluğuna sahip çocukların akranlarıyla bir ortada eğitim görmesi, oynaması, toplumsal etkinliklere iştirakinde yaşanan problemlerin giderilebilmesi için öncelikle ebeveynlerin, öğretmenlerin ve okul idaresindeki çalışanın gelişimsel farklılıkları olan çocuklara destekleyici yaklaşımı gereklidir.” diyen Uzman Klinik Psikolog Ayşe Şahin, bu çocukların eğitim hayatında yaşanan meselelerde tipik bir çocuktan farklı olarak birtakım esnemeler yapılması ve uygulanan müdahalelerin çocuğun ferdi farklılıklarına uygun formda tekrar düzenlenmesi gerektiğini lisana getirdi.
Uzman Klinik Psikolog Ayşe Şahin ayrıca, “Bu yaklaşım tipik gelişimde olan çocukların da yetişkinleri model almasını sağlar ve akran zorbalığının önüne geçilmesine katkı sunar.” dedi.
“Öğretmenlerin, çocuğun potansiyelini ortaya koymasında destekleyici olması gerekir”
Mezuniyet merasimi üzere etkinliklerde otizmli çocukların dışlanmaması ve kendilerinin rahat hissetmeleri için tekliflerde bulunan Uzman Klinik Psikolog Ayşe Şahin, sözlerinin şöyle tamamladı:
“Otizmli çocukların bu üzere etkinliklerde tipik gelişim gösteren çocuklarla bir ortada olması toplumsal gelişimleri için bir fırsattır. Yapılan etkinliklerde öteki çocuklarla bir ortada olması ve ortak çalışma yapması sağlıklı gelişimi için ehemmiyet taşır. Öğretmenlerin çocuğun ferdi özelliklerine uygun vazife vermesi, mevcut potansiyelini ortaya koymasında destekleyici olması gerekir. Öteki çocukların empati hünerlerinin gelişmesi istikametinde yapılan çalışmalar da tekrar özel ihtiyacı olan çocukların toplumsal dışlanmasını önleyebilir.”
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı