Dolar 41,8312
Euro 48,6189
Altın 5.396,71
BİST 10.720,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara 12°C
Az Bulutlu
Ankara
12°C
Az Bulutlu
Pts 15°C
Sal 17°C
Çar 17°C
Per 16°C

EY: Şirketler, ESG konusunda hedeflerini belirlemek için 5 alana odaklanmalı

Çevresel, toplumsal ve yönetişim (ESG) ile ilgili çalışmalar bir dizi yeni düzenlemeye ve yönetmeliğe ahengi mecburî hale getiriyor. 2024 EY Global Etik ve Ahenk Raporuna nazaran, yapılan düzenlemeler sonrasında şirketlerin daha çok uyumluluk gösteren ve kaideleri yerine getiren bir tavırda olduğu görülüyor.

EY: Şirketler, ESG konusunda hedeflerini belirlemek için 5 alana odaklanmalı
REKLAM ALANI
5 Eylül 2024 23:24
37

Milletlerarası danışmanlık, kontrol, teminat, strateji, kurumsal finansman ve vergi hizmetleri şirketi EY (Ernst&Young)’un 2024 Global Etik ve Ahenk Raporu; dünya çapında ESG düzenlemeleri süratle gelişmeye devam ederken, yalnızca kurallara uyarak kuralları yerine getirmenin orta ve uzun vadede pratik olmadığını ortaya koyuyor. Gerçekleştirilen ankette, iştirakçilerin %37’si, ESG uyumluluk yükümlülüklerini yerine getirmede karşılaştıkları en büyük zorluklardan birinin değişen ESG düzenlemelerine ahenk sağlamak olduğunu söylüyor.

 Küresel çapta 2011’den 2023’e kadar 1.255’ten fazla ESG düzenlemesi yapıldığı belirtiliyor.

ARA REKLAM ALANI

EY araştırmasında, CFO’ların, sürdürülebilirlik yöneticilerinin (CSO’lar) ve başka üst seviye yöneticilerin ESG konusunda en çok zorlandıkları yedi alan şu halde tanımlanıyor:

1. Sürdürülebilirlik seyahatinin haritalanması ve ölçülmesi: Araştırmaya katılanların neredeyse üçte biri (%34), performans gayelerine yönelik ilerlemeyi ölçmek için sonlu ve sağlam dataya sahip olduklarını kabul ediyor. ESG hedef ve gayelerine nazaran ölçümleme ve raporlama yapılması ise dal bazında ve marka genelinde denetlenebilir bilgilere duyulan gereksinimi artırıyor.

2. Sürdürülebilirlik başkanlarının değerli karar alma süreçlerine daha fazla iştirakinin sağlanması: Rapora katılanların %29’u, kâfi düzeyde tesir yahut güce sahip olmadıkları için ESG teşebbüslerine istedikleri kaynak ve bütçeyi alamayacaklarından kaygı duyuyor.

3. Mevzuat gerekliliklerinin yerine getirilmesi için sürdürülebilirlik tahlillerinin eklenmesi: ESG, kurum içinde ve dışında şirket stratejisinin ve kültürünün ayrılmaz bir kesimi olması gerekirken, bunun sonradan düşünülmüş bir yaklaşım izlenimi oluştuğu belirtiliyor.

4. Şeffaflığı ve raporlamayı güçlendirmek için süreçlerin, sistemlerin ve iç denetimlerin gerçek uygulanması: Şirketlerin ESG datalarını finansal raporlama seviyesine çıkarması ve bu mevzuda bir kontrolü muvaffakiyetle geçebilmesi için Kurumsal Sürdürülebilirlik Raporlama Direktifi (CSRD) üzere ek düzenlemeleri dikkate almaları gerekiyor. Araştırmada, şirketler ESG’ye odaklanmayı giderek artırdıklarını ve ESG ile ilgili raporlama koşullarına uymak için halihazırda çeşitli teşebbüslerde bulunduklarını belirtiyor. Fakat, mevzuat ve yönetmelikler geliştikçe daha fazlasının yapılması gerekecektir.

5. Sağlam bir risk idaresi programının oluşturulması: Şirketler, neyin raporlanacağı ve nasıl raporlanacağı konusuna daha fazla odaklanırken, bazen ESG faaliyetleri etrafında sağlam bir risk idaresi programı oluşturmanın kritik muhtaçlığını gözden kaçırıyor. ESG faaliyetlerinin yürütülmesinde hem çalışanların hem de üçüncü tarafların davranışları üzerinde bir risk idaresi çerçevesinin geciktiği görülüyor. Şirketlerin, finansal raporlama konusunda olduğu kadar finansal olmayan raporlama konusunda da risk idaresi için efor sarf etmesi gerekiyor.

6. ESG faaliyetlerinde “greenwashing (yeşil aklama)” saklı tehlikesinden kaçınılması: Geleneksel olarak ESG raporlamasına dahil olmayan çalışanlar yeni bilgi talepleri, yeni kısaltmalar ve yeni standartlarla karşı karşıya kalabiliyor. Bu bireylerin birçok hali hazırdaki rutin rolleri ve sorumluluklarıyla aslında bir yük taşırken, kâfi bilgi ve hünere sahip olmadıkları bir bahiste ek roller üstlenmeleri üzerlerinde daha fazla baskı hissettiriyor.

7. Sürdürülebilirlik konusunda baskıların artması: Piyasa ve mevzuat kontrolünün yanı sıra şirketlerin sürdürülebilirlik dönüşümünde manalı bir ilerleme kaydetmesi ismine baskılar dikkat çekiyor.

 

Bu zorlukların tümü uygunsuz bir biçimde yönetilirse; yeşil aklama – greenwashing, yeşil saklama – greenhushing (ESG kimlik bilgilerinin eksik raporlanması yahut kamudan gizlenmesi) ve hatta dolandırıcılık suçlamalarına yol açabiliyor.

 

Şirketlerin amaçlarını ve stratejik önceliklerini ESG etrafında belirlemeleri için beş temel alana odaklanması gerekiyor:

 

1. ESG’yi stratejik bir öncelik haline getirin ve önceliklere ahenk konusunda fikir birliğine varın. 

2.  Şirket içinde ESG ile ilgili rolleri ve sorumlulukları açıklığa kavuşturun.

3. Düzenlemeler değiştikçe şirketin istikamet değiştirmesine imkan tanıyan bir ESG idare çerçevesi oluşturun ve süreçleri yine tasarlayarak uygulayın.

4. Veri bütünlüğünü sağlamak için sağlam bir raporlama süreci inşa edin.

5. Eğiten, fikir birliğine varılan ve itimat oluşturan tesirli bir irtibat planı oluşturun.

 

EY Türkiye İklim Değişikliği ve Sürdürülebilirlik Hizmetleri Lideri Ece Sevin, şirketlerin ESG düzenlemelerine ahengiyle ilgili şu değerlendirmelerde bulunuyor:

“Gelişen ESG mevzuat ortamından kaynaklanan zorluklar ve riskler korkutucu üzere görünse de aslında bu, şirketlerin sürdürülebilirliğe nasıl odaklandıkları konusunda daha olgun bir yaklaşım benimsemelerine imkan tanıyor. Ayrıyeten, yalnızca mevzuat yahut yasal zorunlulukları yerine getirmenin ötesine geçen şirketler, sürdürülebilirliği temel stratejilerine derinlemesine yerleştirmenin ticari yararını da görüyorlar. Gerçekleştirdiğimiz araştırmada, global çapta iştirakçilerin %62’si kuruluşlarının ESG’yi bir öncelik haline getirdiğini kabul ediyor. Lakin, bunu yaptıklarına dair inanç konusunda üst idare (%73) ile çalışanlar (%52) ortasında bir algı farkı bulunuyor. Ayrıyeten, önceliklerin ahengi konusunda da birtakım tutarsızlıklar olduğu görülüyor. Şirketlerin ESG etrafında amaçlarını ve stratejik önceliklerini belirlerken, kurum içinde ve dışında da bu öncelikleri gerçek uygulamaları gerekiyor.”

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI