Dolar 41,8312
Euro 48,6189
Altın 5.396,71
BİST 10.720,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara 12°C
Az Bulutlu
Ankara
12°C
Az Bulutlu
Pts 15°C
Sal 17°C
Çar 17°C
Per 16°C

Duygularınıza yenilmeyin, önce bilgiyi teyit edin!

Kasıtlı olarak yanıltma emeli taşıyan bilgilerin toplumsal kaos yaratması maksadıyla yayılmasına dezenformasyon denildiğini belirten uzmanlar toplumsal medyanın bu mevzuda çok tesirli olduğunu söylüyor.

Duygularınıza yenilmeyin, önce bilgiyi teyit edin!
REKLAM ALANI
7 Eylül 2024 02:00
33

Yanıltıcı içeriklere inanmanın farklı nedenleri olduğuna dikkat çeken Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, “Kişi içinde bulunduğu duyguyu pekiştirmek için doğruluğunu araştırmadan paylaşılan bilgileri destekleyebiliyor. Düşük dijital okuryazarlık düzeyi ile birlikte ilişkin olma gereksinimi da yanlış bilgilerin yayılmasına neden olabiliyor.” dedi. Manipülatif bilgi yayılımını önlemek için öncelikle teyit etme alışkanlığı edinmek gerektiğine vurgu yapan Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, “Bir bahisle ilgili karşımıza çıkan birinci sıradaki içeriklere inanma alışkanlığı varsa bundan vazgeçmek ve toplumsal medyayı çok kullanmamak tavsiye edilebilir.” önerisinde bulundu.

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, toplumu yanlış yönlendiren toplumsal medya paylaşımlarına değinerek, bu paylaşımların nasıl yayıldığına dair açıklamalarda bulundu.

ARA REKLAM ALANI

Dezenformasyon, toplumsal kaos yaratmayı hedefler

Sosyal medya sirkülasyonuna giren pek çok bahisteki paylaşımın süratlice yayıldığını ve kısa müddette toplumsal kaos tesirine neden olabildiğini belirten Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, “Paylaşımlar genelde iki görüşün çatışmasına hizmet ediyor. Durum ya da kişi ya onaylanıyor ya da onaylanmadığı için iptal kültürü olarak da isimlendirdiğimiz linçe maruz kalıyor.” dedi.

İçeriklerin doğruluğu teyit edilmeden süratle yayılmasının, yanlış bilgi içerdiğine dair açıklamaların yayılımı durduramamasının ve kutuplaşan kümelerin nefret telaffuzlarının, toplumsal medyanın dezenformatif tesirlerini toplumsal boyutta gözler önüne serdiğine dikkat çeken Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, “Dezenformasyon, kasıtlı olarak yanıltma hedefi taşır, toplumsal kaos yaratma maksadıyla yapıldığından berbat niyetli paylaşımlar olduğunu söyleyebiliriz. Yanlış bilgi ise, kasıtlı olmadan yapılan yanlış haberi ya da bilgi paylaşımını işaret eder. Lakin burada da yanlış olduğunu bilerek yanıltma hedefiyle kasıtlı olarak paylaşım gerçekleşiyorsa dezenformasyon tesirine dönüşebilir.” halinde konuştu.

Olumsuz ruh hali, palavra haberlerin yayılımını artırıyor

Yanıltıcı içeriklere inanmanın his durumu ile ilişkisi olduğuna değinen Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, “Kişi içinde bulunduğu duyguyu pekiştirmek için doğruluğunu araştırmadan paylaşılan bilgileri destekleyebiliyor. Bu durum bilhassa toplumsal kaos periyotlarında daha çok oluyor.” dedi.

Olumsuz duygusal atmosferin yayılım gösterdiği kriz periyotlarında, kasıtlı olarak ortamın daha da içinden çıkılmaz bir hal alması için çalışan uydurma (trol) hesaplar ortaya çıktığını hatırlatan Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, şöyle devam etti:

“Bir anda düzmece bilgiler, ‘fake news’ olarak isimlendirilen palavra haberler olumsuz ruh hali de eklenerek dolanıma katılıyor ve şahıslar galeyana gelebiliyor. Toplumsal ağların duygusal yayılıma hizmet eden istikameti vardır. Mesela; araştırmalara nazaran, olumsuz ruh hali barındıran içerikler olumluya nazaran 6 kat süratle yayılım göstererek bireyleri etkiliyor. Günümüzde, zelzele, yangın, sel üzere oluşan tabiat felaketleri dezenformasyon ile birleşerek, olumsuz ruh hali yayılımı ile berbata kullanımı harekete geçiriyor.  Böyle durumlarda toplumun gereksinimi olan ortak his ve fikir paylaşımı ile birliktelik kurmanın yerini toplumsal medyada kutuplaşma ve nefret söylemi alıyor. Bu da yanlış müdahalelerle birlikte felaket durumunda yapılacak önleyici faaliyetlerin gecikmesine yol açabileceği üzere felaketin boyutunun artmasına da sebebiyet verebilir.”

Hızlı haber alma isteği ‘teyit etme’ adımının es geçilmesine neden oluyor!

“Yanıltıcı içeriklere inanmanın başka bir açıklaması ise, düşük dijital okuryazarlık düzeyi ile birlikte ilişkin olma gereksinimidir.” diyen Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, kişilerin bir gruba ilişkin olma muhtaçlığı duyması ve onaylanmak için doğruluğunu teyit etmeden paylaşılan içeriklere inanmasının ve etkileşim kurarak yayılım zincirine dahil olmasının, tıpkı vakitte sorunlu toplumsal medya kullanımı örneği olarak karşımıza çıktığını söyledi. 

Yanıltıcı içeriklere inanmanın en çarpıcı sebebinin tahammülsüzlük olduğuna vurgu yapan Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, “Paylaşılan bilgilerin veya haberlerin doğruluğunu teyit etmek vakit alacağından, dijital medya okuryazarlığı düzeyi yüksek şahıslar de birden fazla örnekte bildiğini uygulayamıyorlar. Aslında en trajik olan sebeplerden birisi de budur. Bilhassa kentsel ömürde pek çok faaliyeti gün içine sığdırmak isteyenlerin, süratlice haber alma mecrası olarak kullandığı toplumsal medyadaki bilgileri teyit etmek yerine birinci çıkan haberlere inandıkları görülüyor. Farkındalık ile ivedi bilgi alma gereksinimi birleşince teyit etme es geçilebiliyor.” halinde konuştu.

Bilgiyi teyit etme alışkanlığı edinmeliyiz! 

Yanlış ya da manipülatif bilgi yayılımını önlemek için öncelikle ortaya çıkabilecek tehlikelerin farkında olmak gerektiğini lisana getiren Doç. Dr. Aylin Tutgun Ünal, “Sosyal medyanın yalnızca ferdî değil büyük fotoğrafta toplumsal tesirlerinin olduğunu bilmek gerekir. Daha sonra, toplumsal kaos periyotlarında teyit etme alışkanlığını daha fazla işe katmak, trol hesaplardan korunmak için paylaşımın hangi hesaptan yapıldığına dikkat etmek, bir hususla ilgili karşımıza çıkan birinci sıradaki içeriklere inanma alışkanlığı varsa bundan vazgeçmek ve toplumsal medyayı çok kullanmamak tavsiye edilebilir.” diyerek kelamlarını tamamladı.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI