Dolar 41,8312
Euro 48,6189
Altın 5.396,71
BİST 10.720,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara 17°C
Parçalı Bulutlu
Ankara
17°C
Parçalı Bulutlu
Paz 12°C
Pts 15°C
Sal 17°C
Çar 17°C

Başarılı bir meslek yaşamı için doğru tercih nasıl yapılmalı?

Genç üniversite adaylarına meslek seçimi sürecinde yardımcı olacak tekliflerde bulunan Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nazife Güngör, “Doğru tercih için gençlerin öncelikle kendi isteklerini, ülkülerini, hayallerini çok yeterli tahlil etmeleri gerekir.” dedi.

Başarılı bir meslek yaşamı için doğru tercih nasıl yapılmalı?
REKLAM ALANI
21 Temmuz 2024 17:00
30

Adayların tercih gayelerindeki üniversite yerleşkelerine kesinlikle uğramaları gerektiğini de kaydeden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Üniversitenin, kısmın, programın öğretim takımıyla tanışmalı, konuşmalı, üniversitenin lokasyon ve fizik imkanlarını görmeli, incelemelidir.” dedi.

Üsküdar Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nazife Güngör, genç üniversite adaylarına meslek seçimi sürecinde yardımcı olacak tekliflerde bulundu.

ARA REKLAM ALANI

Şimdi karar zamanı…

Üniversite tercihinin, genç bireyler için ömürlerinin en sıkıntı kararlarından biri olduğunu söz eden Prof. Dr. Nazife Güngör, “İlkokuldan başlayarak ağır bir çalışma temposuyla üniversite imtihanına hazırlanan genç bireyler imtihana girdiler, puanlarını aldılar. Artık karar anı. Hangi üniversite, hangi kısım, hangi program? Önlerinde uzun bir ömür mühleti var ve artık bunu nasıl planlayacaklarının, nasıl yaşayacaklarının karar vakti. Hiç kolay değil. Bir tarafta yıllardan beridir aileleri tarafından onlara empoze edilen meslekler var, öbür tarafta ise kendi istekleri, ülküleri, hayalleri, yetenekleri, beğenileri var. İçerisinde yer aldıkları toplumsal etrafın onlardan beklentileri, yönlendirmeleri de karar sürecinde değerli bir etken. Bir de dünyanın gidişatı var şüphesiz. İçerisinde yaşanılan dünyanın yol alışı, ihtiyaçlar, yönelimler, değişim, gelişim… Hasebiyle da karar vermek güç.” dedi.

Meslek seçiminde kişinin kendini tanıması çok önemli

Genç üniversite adaylarının üniversite, kısım ve program seçimlerini en hakikat biçimde yapmaları konusunda tekliflerde bulunan Prof. Dr. Nazife Güngör, “Doğru tercih için gençlerin öncelikle kendi isteklerini, ülkülerini, hayallerini çok âlâ tahlil etmeleri gerekir. Çok düzgün düşünsünler. İstekler, hayaller, ülküler bir anda oluşmaz, çocuk yaşlardan itibaren zihinsel, duyuşsal, bilişsel, ruhsal tabanda oluşur, biçimlenirler. O nedenle de program ve de meslek tercih evresine gelen bireylerin öncelikle kendi geçmişlerine, çocukluk yıllarına gerçek bir seyahat yaparak yıllar içerisinde oluşan, gelişen, değişen istek, hayal, ülkü ve yönelimlerini dikkatle tahlil etmeleri yanlışsız tercih açısından çok kıymetlidir. Kendi geçmişimize seyahat, yeteneklerimizi, beğenilerimizi, yapmak istediklerimizi ve istemediklerimizi, yöneliklerimizi, geleceğe ait emellerimizi, hayattan beklentilerimizi anlamak ve tahlil etmek açısından çok değerlidir. Unutmayalım ki herkes her mesleği yapabilir, lakin herkesin her meslekte tıpkı başarıyı göstermesi mümkün değildir. Tıpkı biçimde herkes her işte çalışabilir, lakin kıymetli olan şey yapacağımız işin bize keyif vermesi, ömür gücümüzü yükseltmesidir. Hasebiyle da üniversite, kısım, program ve de meslek seçiminde kişinin kendisine dönük tahlili, kendisini tanıması çok kıymetlidir.” diye anlattı.

Dünyanın gidişatı ve beklentiler tahlil edilmeli

Diğer yandan hakikat tercih için içerisinde yaşanılan dünyanın gidişatını, ihtiyaçlarını ve beklentilerini yeterli tahlil etmeninin değerli olduğunu kaydeden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Seçeceğimiz üniversite, kısım yahut program bizi, geleceğimizi inşa edeceğimiz mesleksel alana taşıyacaktır. O halde seçeceğimiz mesleğin dünyanın gidişatı içerisindeki yeri değerlidir. Hangi mesleksel alanların bizleri yarınlara itimatla götüreceğini anlamanın yolu ise dünyamızın ve ülkemizin geleceğe yönelik gelişme dinamiklerini çok güzel tahlil etmek gerekir. Dünyanın, ülkenin ve toplumun muhtaçlıklarının, sıkıntılarının, gelecek projelerinin, kalkınma amaçlarının kıymetlendirilmesi hakikat tercih için ehemmiyet taşır.” formunda devam etti.

Yaşam biçimi de tercih sürecine etkili

İçerisinde yaşanılan toplumsal etrafın de tercih konusunda çok tesirli olduğunu lisana getiren Prof. Dr. Nazife Güngör, “Bireyin, içerisinde yer aldığı toplumsal münasebetler, arkadaş etrafı, okul etrafı, aile etrafı, kendisi için hedeflediği toplumsal pozisyon, ömür biçimi tercih sürecine tesirli biçimde dahil olan ögelerdir. O halde bireyin, üniversite, kısım ve program tercihi yaparken toplumsal etrafına duyarsız kalması da kelam konusu olamaz. Etrafımızdaki insanların görüşlerine başvurmalıyız, onları dinlemeliyiz, tecrübelerinden, bilgilerinden, birikimlerinden yararlanmalıyız, lakin karar anında tekrar de dönüp kendi istek, amaç, hayal ve ülkülerimize yönelmeliyiz. Kendi isteklerimizle, toplumsal etrafın isteklerini akılcı biçimde sentezlemek gençleri gerçek tercih yapmaya yöneltebilir.” dedi.

Anne babalar tercih sürecine dayatma yapmamalı

Tercih ve karar basamağında ailelerin de belirleyici olduğuna işaret eden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Şurası bir gerçektir her aile kendince bir dahi yetiştirme peşinde. Birden fazla vakit anne babalar kendi hayallerini, ülkülerini, amaçlarını çocuk üzerinden gerçekleştirmeye yönelirler. Halbuki çocuk ya da genç birey ne tam olarak annesi ne de babasıdır. O, kendi istekleri, yönelimleri, yetenekleri, amaçları, hayalleri olan onlardan farklı, farklı, kendine mahsus bir bireydir. O halde anne babalar tercih sürecine elbette dayanak verebilirler, fakat bunun dayatma, zorlama noktasına asla gelmemesi gerekir. Genç bireyler de bu açıdan anne babalarıyla empati kurmalı, onların, çocuklarına ait beklentilerini tahlil etmeli, buna nazaran de onların görüşlerine, yönlendirmelerine kulak vermeli, hürmet göstermeli, lakin son etapta kendi hayatlarına ait kararı kendi sağduyularıyla vermelidirler.” diye konuştu.

Her kişinin kendine has yetenekleri var 

Tercih sürecinde anne babalarla çatışmaya girmeden karşılıklı ikna ile mevzuyu birlikte detaylı değerlendirmenin münasebetlerin ziyan görmemesi açısından kıymetli olduğunu söz eden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Örneğin, matematiğe ilgi duymayan bir genci ısrarlı biçimde mühendislik kısımlarına yöneltmek gerçek bir hal değil. Ya da sanatsal yetenekleri olmayan bir bireyi sanata yöneltmek ona fayda değil, ziyan verir. Unutulmamalıdır ki her kişinin kendine has yetenekleri, eğilimleri, yönelimleri, hayalleri, beklentileri, yaşama ait dizaynları vardır. O halde tercih basamağındaki bireylere yardımcı olmak, tecrübe paylaşımı yapmak, fakat onları aşikâr tercihlere, daha doğrusu kendi istediğimiz istikametteki tercihlere zorlamamak gerekir.” biçiminde tekliflerde bulundu.

Üniversitelerin yerleşkelerine kesinlikle gidin

Adayların tercih amaçlarındaki üniversite yerleşkelerine kesinlikle uğramaları gerektiğini de kaydeden Prof. Dr. Nazife Güngör, “Üniversitenin, kısmın, programın öğretim takımıyla tanışmalı, konuşmalı, üniversitenin lokasyon ve fizik imkanlarını görmeli, incelemelidir.  Unutmayalım ki ufuk çizgisine her dokunuş yeni bir ufkun doğuşudur.” halinde kelamlarına son verdi.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI