Dolar 41,8312
Euro 48,6189
Altın 5.396,71
BİST 10.720,36
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Ankara 11°C
Az Bulutlu
Ankara
11°C
Az Bulutlu
Pts 15°C
Sal 17°C
Çar 17°C
Per 15°C

Sağlık sektörü liderleri, kuruluşlarını yapay zekâ ile dönüştürmek ve gelecekte değer sağlayabilmek için doğru stratejiler belirlemeli

Sıhhat dalı yöneticileri, sıhhat hizmetleri için yapay zekâ (AI) ve üretken yapay zekâ (GenAI) kelam konusu olduğunda hem meraklı hem de ihtiyatlı davranıyor.

Sağlık sektörü liderleri, kuruluşlarını yapay zekâ ile dönüştürmek ve gelecekte değer sağlayabilmek için doğru stratejiler belirlemeli
REKLAM ALANI
3 Haziran 2024 21:12
32

EY CEO Görünümü 2024 Araştırması’na katılan sıhhat dalı CEO’larının %36’sı yapay zekâya mahsus risklerin nasıl tesirli formda yönetileceğine odaklanıyor. %66’sı ise yapay zekâ odaklı yeni gelecekte toplumsal, etik ve yasal riskleri ele almak için daha fazla çalışmaya gereksinim olduğunu düşünüyor.

Sağlık hizmetlerinde hem dönüşümü hızlandıran hem de geleceğe kıymet katma potansiyeli olan yapay zekâya yönelik bir strateji geliştirilmesi büyük değer taşıyor. Yapay zekâ (AI) ve üretken yapay zekâ (GenAI), çok fazla umut vaat etse de birçok kuruluş bu teknolojinin nasıl çalıştığına alışmak ve klinik alanda uygulamadan evvel uygun yapay zekâ modelini ve bilgi idaresini oluşturmak için öncelikle bu teknolojileri genel merkezlerine entegre etmekle işe başlıyor.

ARA REKLAM ALANI

EY CEO Görünümü 2024 Araştırması’na katılan sıhhat dalı yöneticileri, kurumların yapay zekânın risklerini ve yararlarını dengelemesini sağlayacak idare ve maharet setleri oluşturmasının kıymetini vurguluyor. Araştırmaya katılan sıhhat bölümü CEO’larının %52’si, yapay zekânın önümüzdeki 10 yıl içinde sıhhat hizmetlerinde yaygın olarak kullanılacağını düşünüyor. İştirakçilerin %40’ından fazlası ise firmalarının stratejisinden sorumlu üst seviye yöneticilerle direkt ilişkili bir yapay zekâ takımı kurduklarını belirtiyor.

Sağlık kesimi yöneticilerinin yapay zekâ ile sağlanan içgörülerin hastaları tehlikeye atmayacağına dair bir itimat düzeyini korurken birebir vakitte bu teknolojinin sunduğu fırsatlardan yararlanabilmek için dikkat etmeleri gereken değerli mevzular bulunuyor. EY araştırması; sıhhat kuruluşlarının AI ve GenAI stratejilerini geliştirirken, sıhhat yöneticilerinin dikkat etmesi gereken beş temel konunun öne çıktığını söylüyor:

1. Yapay zekâ ve GenAI’ı aktifleştirmek ve ölçeklendirmek için yöneticilerin taahhüdü alınmalı

Sağlık kesimi önderleri, bütünsel bir vizyon için çabalamalı ve denedikleri pilot uygulamalar istedikleri muvaffakiyete ulaşmasa dahi yapay zekâ stratejilerinden büsbütün vazgeçmemeli. Yeni inovasyonların benimsenmesi, bilhassa de hasta güvenliği konusunda korkuları olan sıhhat çalışanları için güçlü bir süreç olabilir. Bununla birlikte; güçlü liderlik, uygun eğitim ve hasta bakımına klinik açıdan yarar sağlayan deliller bu zorlukların üstesinden gelmeye yardımcı olabilir.

2. Yapay zekâ stratejinize olan inanç artırılmalı

Yapay zekâ global olarak gelişmeye devam ettikçe düzenleyiciler, bilhassa de teknolojinin tıbbi aygıtlara ve klinik iş akışlarına entegre edilmesi kelam konusu olduğunda, yeni ortama adapte olmak için çabalıyor. Algoritmaların ve değişen bilgi kümelerinin hasta bakımını etkileme risklerine karşı korunmak için sıhhat kuruluşlarının performans izleme ve değişiklik idaresi konusunda dikkatli olması gerekiyor.

3. Yapay zekâ stratejisinin güçlendirilmesi için yanlışsız data altyapısı oluşturulmalı

Veri altyapısı, yapay zekâya sahip sıhhat kuruluşlarının önündeki en değerli pürüzlerden biri olarak ortaya çıkıyor. Yapay zekâyı artık ve gelecekte aktifleştirmek ve daha faal bir formda kullanabilmek için sıhhat sistemlerinin gelecekteki gereksinimlere nazaran esnekleşebilecek bir bilgi altyapısı oluşturması gerekiyor.

4. İş gücü, yapay zekâ eğitimiyle donatılmalı ve çalışanların marifetleri artırılmalı

Sağlık kuruluşlarında AI ve GenAI’ı kişisel olarak kullanmaya başlayan ya da çıktılara nazaran karar veren çalışanlar olabilir. Çalışanların performansı nasıl izleyeceklerini anlamalarına yardımcı olmak için yapay zekâ konusunda sağlanabilecek eğitimleri ayrıntılı bir halde düşünmek büyük ehemmiyet taşıyor. Buna ek olarak, AI yahut GenAI araçlarını uygularken klinisyenlerle çalışmak başarılı entegrasyonun ayrılmaz bir kesimi olarak sıralanabilir. Klinisyenlerin bu yeni teknolojik araçların gelecekteki durumlarını nasıl etkileyebileceğini tam olarak bilmeleri için şeffaflık, sürecin en başından itibaren gereklidir.

5. Yapay zekâ olgunluğuna uygun kullanım senaryoları önceliklendirilmeli

Sağlık kuruluşları hem finansal paha hem de hasta tecrübesi konusunda yatırımlarının kıymet denklemi açısından karşılığını alacağından emin olmak istiyor. Kuruluşlar, kıymet üretmek için klinik olarak uygulanabilir, uygun maliyetli ve en kıymetlisi de sürdürülebilir olan hakikat yapay zekâ çeşidini uygulamalı. Yapay zekânın kullanımı sırf GenAI yahut sırf bir çeşit yapay zekâ etrafında dönmeyebilir; uygun maliyetli ve sürdürülebilir bir uygulama için robotik süreç otomasyonu (RPA), makine tahsili ve GenAI’ın bir karışımı kullanılabilir. Uygulamanın başarılı olması için kıymetli olan; bu araçları yönetilebilir, etik, kıymetli algoritmalar üretmek için uygun nezarete sahip olacak halde bir ortaya getirmektir.

EY Türkiye Sıhhat ve Yaşam Bilimleri Lideri T. Ufuk Eren raporla ilgili şu açıklamalarda bulundu:

Cesur adımların benimsenerek yeni teknolojilerin uygulanması, bilhassa de hasta güvenliğine ehemmiyet veren sıhhat kuruluşları açısından güçlü bir süreç olabilir. Bu süreçte; hakikat bir strateji, uygun eğitimler ve güçlü bir liderlik ile hasta bakımına yarar sağlayabilecek AI ve GenAI uygulamaları önceliklendirilebilir. Kuruluşların; AI yoluyla sunulan bilgilerin klinik olarak kabul edilen tedavi protokollerine dayandığını kanıtlayabilmesi, AI ve GenAI sayesinde süreçlerini hızlandırarak verimliliği artırabilmesi ve hasta sonuçlarında kusur hissesini en aza indirilebilmesi için gerçek bir stratejiyle kuruluşun kendisine en uygun olan yapay zekâ sistemlerini belirlenmesi değerlidir.

EY Türkiye Hukuk Kısmı Şirket Ortağı, Sıhhat ve Ömür Bilimleri Dal Başkanı Av. Ahmet Sağlı ise şunları belirtti:

Sağlık kuruluşları, yapay zekâya ve yapay zekânın getirdiği yenilik ve değişime daha aralıklı yaklaşan çalışanlardan, bunu kullanmaya çok daha yakın olan Z jenerasyonu çalışanlarına kadar tüm çalışanların yapay zekâ uygulamalarına ve stratejilerine süratli ahenk sağlamalarını destekleyici dahili altyapı oluşturmalıdır. Bununla birlikte; sıhhat hizmeti sağlayıcılarının, hasta memnuniyetini öne çıkaracak biçimde hizmet vermek ve hizmet kalitesini artırmak için yapay zekâ algoritmaları geliştiren ve işleten paydaşlarla yakın çalışması gerekiyor. Ayrıyeten, kuruluşların gelecekte yapay zekâ uygulamalarından en tesirli sonuçları elde ederek bedel sağlayabilmesi için bilgi altyapısının çok düzgün ve faal bir biçimde oluşturulması kritik değer taşıyor.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı

REKLAM ALANI